بخش دوم کنفرانس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان تدوير يافت
مشعل مشعل

پس از آنکه کار کنفرانس در روز 9 جون بنابر کمبود وقت ناتمام ماند،همه شاهد آن بوديم که بعضي ها چه جشن ها گرفتند و به زعم خود فاتحه نهضت فراگير را در اروپا برپا کردند.چه سان کساني با فخرفروشي طامات و لاطايلات نگاشتند و از مسند "دادگر عادل" مهمل پراگني کردند.اما خوشبختانه که نه تنها کنفرانس به زودترين فرصت داير گرديد،بلکه نماينده ها از دور دست ترين نقاط اروپا ،از  ناروی تا اتريش ، از لندن تا سويدن و از دنمارک تا سويس در مدت 20 روز برای دومين بار با شرکت فعال وشور و شوق بي نهايت دلسوزانه نسبت به سرنوشت نهضت فراگير در اروپا گردهم آمدند و در فضای دموکراتيک و آزاد نماينده گان شان را برگزيده و با وحدت و همبسته گي رفيقانه  يکبار ديگر يک پارچه گي و تعهد شان را به آرمان های والای نهضت فراگير به نمايش گذاشتند.

 

کميسيون منتخب برگزاری انتخابات در هماهنگي با هيأت اجراييه مؤقت آماده گي همه جانبه بخاطر تدوير هرچه با شکوه روز دوم کنفرانس اتخاذ داشته بود.

تالار کنفرانس با شعارها و سمبول نهضت فراگيرمزين گرديده بود ، سرودهای ميهني که در فضای تالار طنين داشت،خسته گي راه های دور و دراز و بيدارخوابي را از چهره های نماينده گان کنفرانس مي زدود. نماينده گان با وجد مي خواستند تا نزد اعضای کميسيون انتخابات نام نويسي نموده و از حضور شان به آنان آگاهي داده و اسناد کنفرانس را که شامل هر دو بخش کار ان ميشد همراه با برنامه کار روز دوم همايش بدست آورده و خود را با جزئيات آن آشنا سازند.

***

روز شنبه 30 جون به ادامه کار بخش نخست کنفرانس ، بخش دوم کنفرانس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهر آرنهم کشورهالند داير گرديد.

کار کنفرانس را رفيق شفيق الله توده يي افتتاح نموده و پس از آنکه پيشنهاد وی مبني بر رسميت يافتن کار کنفرانس که اکثريت قاطع نماينده گان از هر ده کشوراروپايي حضور بهم رسانيده بودند به اتفاق آرأ مورد تصويب قرار گرفت،او برنامه کار بخش دوم کنفرانس را که بيشترينه روی مسايل تشکيلاتي شورای اروپايي نهضت فراگير متمرکز بود  ارائه داشته و از اعضای کميسيون منتخب برگزاری انتخابات تقاضا نمود تا با جاگزيني در هيأت رييسه کنفرانس کار شان را آغاز نمايند.

رفيق توده يي افزود که بناً به فيصله هيأت اجراييه مؤقت من بمثابه مسوول بخش تشکيلات وظيفه گرفته ام تا در پيشبرد کار جلسه به رفقا کمک نمايم.آيا رفقا موافق هستند؟ که پس از رأی گيری به اتفاق آرأ اين پيشنهاد پذيرفته شد .

نخست رفيق نجيب الله عظيمي به نماينده گي از اعضای کميسيون، گزارش کار شان را در راستای آماده گي برای اين بخش  کنفرانس به خوانش گرفته چنين گفت:

(( رفقا و دوستان نهایت عزیز!

از برگزاری بخش اول کنفرانس، که به تاریخ نهم جون دایر گردید، دقیقآ بیست و یک روز میگذرد، درست از همان تاریخ به بعد و در همین مدت ما شاهد پخش و نشر نوشته ها و آثار فراوان پیرامون چگونگی تدویر بخش دوم جلسه و براه اندازی انتخابات در سایت های مختلف انترنتی برون مرزی کشور بودیم.

انعکاس وسیع کنفرانس در سایت ها خود نماینده گی از علاقه مندی طیف وسیعي از وطنپرستان و ترقیخواهان تجدد طلب به نهضت فرا گیر دموکراسی و ترقی و آینده ء این جنبش جدیداً به پا خاسته ء سیاسی می نماید.

نهضتی که با کوهی از مشکلاتي چون تشکیلاتی و سازمانی و سرخورده گی ها  از گذشته های بغرنج و جنجال برانگیز سیاسی، پیروزی ها و عقب نشینی ها دست به گریبان بوده، ولی با آنهمه نابسامانی ها تلاش همگانی به خرج میدهد، که بعد از یک دوران "رکود سیاسی" قطب نمایی جدید را بدست گرفته و مطابق به شرایط نوین نظامی و سیاسی در کشور و منطقه حرکت نموده و این بار بیرق مبارزه ء مشترک سیاسی را یکجا با سایر نیرو های ملی و مترقی برافراشته و به راه شرافت مندانه یی خود دوام بدهد.

رفقا!

اینرا باید از همین تربیون اعلان نمود و از همین اکنون به خاطر داشت که ما بار دیگر راه دور و درازی را در پیش داشته و مشکلات گوناگون ما را همراهی خواهد نمود تا بار دیگر نیرو های ملی و مترقی و وطنپرست را در کشور بسیج نمایيم.

از همین اکنون بايد در برابر معضلات با حوصله مندی فراخ برخورد نمود و توان تحمل همدیگر و دگر اندیشان را دریافت نمود.

نماینده گان محترم!

ما اعضای کمیسیون با تماس های همیشگی و پیهم خویش به خاطر آنکه این وظیفه ء انسانی را به وجه احسن آن اجرا و به انجام رسانیده باشیم، تلاش هايي را انجام دادیم، که اینک خلاصه یی آنرا خدمت شما عرض میداریم.

در طی این مدت ما پیوسته تلاش به خرچ دادیم، که غرض براه اندازی و پیشبرد دقیق و سریع انتخابات مواد کافی و لازم را نه تنها از منابع نشراتی داخل کشور، بلکه از طریق دفاتر رسمی در خارج کشور و صحبت های مستقیم با وکلای برحال در اروپا  بدست آورده و بعد از مطالعه آنرا با همدیگر در میان گذاشته و همدیگر خود را از چگونگی آنها آگاه سازیم.

همین اکنون ما مواد کافی از "چگونگی پیشبرد انتخابات در گروه ها، احزاب و تجمع های اجتماعی و سیاسی" را در اختیار داشته و تلاش خواهیم نمود که کار های خود را مطابق همین مقرره ها و دستور العمل های معمول در اروپا تنظیم نموده و این انتخابات را نیز همانگونه موفقانه به پایان برسانیم.

ما اعضای کمیسیون اینرا وظیفه ء خود دانستیم، که معلومات مختصر را خدمت شما دوستان و رفقای عزیز وگرامی عرض نموده و تقدیم بداریم. اگر سوالی وجود نداشته باشد اجازه بدهید، که به کاری خویش دوام بدهیم.))

 

 

سپس رفيق عبدالرحمن سروری با توضيحات فشرده پيرامون پروسه رأی گيری از آنعده نماينده گان منتخب که در روز نخست بنابر معاذيری نتوانسته بودند اشتراک ورزند تقاضا نمود تا هرگاه خواسته باشند،نام هايشان را برای عضويت در شورای اروپايي کانديد نمايند که برمبنای آن رفقا هريک :

 

انجنيررباني از آلمان

ولي از دنمارک

مرضيه اسرع از آلمان

غفارطنين از لندن

رحيم از لندن

نورالله نوری از آلمان

جيلاني کارگر از هالند

 

در لست ثبت نام نمودند.

 

همچنان رفقا هريک :

احسان عمری

قديراسلمي

نيازمحمدآريامل

محمدکريم رادمل

 

از کانديدای شان در شورای اروپايي انصراف نمودند که پس از رأی گيری به اتفاق آرأ تغييرات بالايي در لست کانديدان گنجانيده شد.

سپس برگه های رأی دهي که در کاغذ ويژه با داشتن علايم مخصوص و امضای اعضای کميسيون منتخب انتخابات به خاطر جلوگيری ازجعل کاری تهيه شده بود،به نماينده گان منتخب توزيع و دقايق حساس و پر از تپش برای انتخاب اعضای شورای اروپايي آغاز گرديد که پس از نشاني افراد موردنظر برگه های انتخاباتي را در صندوق رأی دهي که در ستيژ تالار کنفرانس جابجا شده بود،انداختند .

پس از آنکه کميسيون منتخب به برشماری رأی کانديدان پرداختند،رفيق توده يي دوباره رياست کنفرانس را پيش برده و  افزود که به خاطر پاسخ به پرسش های مطروحه در جريان روز نخست کنفرانس و همچنان پس از آن اعضای هيأت اجراييه مؤقت سخنرانی خواهند کرد،همچنان ساير رفقا مي توانند تا برای ابراز نظريات شان نوبت بگيرند.

بعداً رفقا حبيب منگل، ،آدينه سنگين،اسدکشتمند،همايون صادقي،محمدعوض نبي زاده،عظيم بابک، فضل احمدطغيان، انجنيررباني،فاروق پاسدار،نسرين مفيد،حميد مفيد،زبيرشيرزاد وسيدعسکر صحبت نمودند .

در جمع سخنرانان رفيق نجم الدين کاوياني يکي از پيشکسوتان نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان نيز با صحبت شفاهي رهنمودی و ارزنده نماينده گان کنفرانس را متوجه مسووليت های تاريخي شان ساخت. (فشرده سخنان رفيق کاوياني به صورت جداگانه به زودی منتشر مي گردد)

همچنان  بالای طرح مسوده قطعنامه وپيام کنفرانس عنواني همه احزاب ،سازمانها و نیروهای مترقی و تجددگرای کشورما تبادل افکارصورت گرفت که رفقا نظريات شانرا پيرامون آن مطرح ساخته و فيصله گرديد تا مجموع نظريات رفقا در متن هر دو سند جمع بندی گرديده و پس از تصويب آن از جانب هيأت رييسه نشر گردد. کنفرانس بخاطر تحقق آن به هيات رييسه وظيفه سپرد تا پلان تدابيرعملي و مشخص اتحاذ دارد.

کميسيون برگزاری انتخابات در پي کار با وقف و پر از مسووليت پس از سه ساعت شمارش آرأ را تمام نموده و در حالي که از سوی بعضي از نماينده گان کنجکاو که در مورد سرنوشت شان تشويش داشتند،بدرقه مي گرديدند با شتاب به تالار آمده و در هيأت رييسه جا های شان را اختيار نمودند و در حالي که سکوت نماينده گان بر تالار چيره گرديده بود و دلهره در سيمای بعضي ها به مشاهده مي رسيد به اعلام نتايج انتخابات پرداختند.

رفيق عبدالرحمن سروری رشته سخن را بدست گرفته و چنين گفت : (( رفقا و دوستان !

کميسيون انتخابات با کنترول لست های انتخابات ،تنها سه لست را باطل اعلام نموده و پس از شمارش آرأ با در نظرگرفتن بالاترين رقم به تعداد 75 پنج رفيق را به عضويت شورای اروپايي برگزيد که به ترتيب الفبأ قرار ذيل است :

 


 

 

1-   آدينه سنگين           

2-   احمدشاه سرخابي

3-   احسان واصل

4-   اسد الله رهياب

5-   اسدالله کشتمند

6-   امان کامران

7-   امان مهرورز

8-   اناهيتا کارمل

9-   بصيردهزاد

10-                     تاج محمدفعال

11-                     جليل رشيد

12-                     حبيب منگل

13-                     حفيظ مصدق

14-                     حميد مفيد

15-                     حميدکيانور

16-                     حميده احمدی

17-                     حميده همزاد

18-                     حيات کريم

19-                     خليل باياني

20-                     داوود رزميار

21-                     داوود کرنزی

22-                     رباني

23-                     رشاد آرين

24-                     روزبه

25-                     زبيرشيرزاد

26-                     زليخا پوپل

27-                     سالم فخری

28-                     سهيلا زحمت

29-                     سيدعسکر

30-                     شريف رفيق

31-                     شفيق الله توده ای

32-                     شيما کريم

33-                     صفت الله عمل يار

34-                     ضيا صديقي

35-                     طاهرشاه پيکارگر

36-                     عارف عرفان

37-                     عباس دهاتي

38-                     عبدالبصير

39-                     عبدالوکيل کوچي

40-                     عبدالرزاق عريف

41-                     عبدالرزاق طلوع

42-                     عمرمحسن زاده

43-                     عظيم بابک

44-                     عظيم لمر

45-                     غني هدفمند

46-                     فاروق پاسدار

47-                     فرين محسنيان

48-                     فضل احمدطغيان

49-                     فواد پاميری

50-                     کاوه کارمل

51-                     محمدالله وطندوست

52-                     محمدانور ايثار

53-                     محمدعارف صخره

54-                     محراب

55-                     محمدسرور زهتاب

56-                     محمدسليم سليمي

57-                     محمدعزيز حساس

58-                     محمدعوض نبي زاده

59-                     ناصرصادقي

60-                     نثاراحمدصديقي

61-                     نجيبه بارز

62-                     نجيب پاشان

63-                     نذير انگار

64-                     نسرين مفيد

65-                     نصيراحمدصديقي

66-                     نظر سرمند

67-                     نفيسه انگار

68-                     نورالله عزمي

69-                     نيلاب سلام

70-                     واسع کارگر

71-                     ولي محمدزيارمل

72-                     هاشم زحمت

73-                     هدايت حبيب

74-                     همايون صادقي

75-                     ياسمين زيارمل

 

سپس رفيق عبدالرحمن سروری از نام کميسيون انتخابات ،گزينش رفقا را به عضويت شورای اروپايي تهنيت گفته و پيروزی هاي هرچه بيشتر آنان را در امر تحقق وظايف خطير که در پيشروی آنان قرار دارد آرزو نمود.

 

متعاقباً پلنوم شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان داير گرديد.

 

در آغاز رفيق توده يي يکبار ديگر انتخاب اعضای شورای اروپايي را تبريک و تهنيت گفته و از کار سترگ و مسوولانه کميسيون برگزاری انتخابات سپاس گزاری نموده و پيرامون انتخاب ارگانهای اجرايي شورای اروپايي پيشنهادات خود را مطرح نمود.

وی پيشنهاد نمود تا بالای ترکيب و تعدادهيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير رفقا ابراز نظر نمايند.

در همين حال رفقا واسع کارگر،ولي محمدزيارمل،عباس دهاتي،داوودکرنزی ،عارف عرفان ،عظيم بابک و تني چند از داخل تالار ابراز نظر نموده و پيشنهاد نمودند تا پيش از انتخاب ارگان های کاری ،رييس شورای اروپايي نهضت فراگير با رأی مستقيم و سری اعضای شورای اروپايي انتخاب گردد.

در نتيجه ابراز نظرها به اساس پيشنهاد رفيق توده يي به اتفاق آرأ فيصله گرديد تا رييس شورای اروپايي به شکل دوراني برای يک سال با رأی مستقيم و سری اعضای شورای اروپايي برگزيده شود.

سپس رفيق داوود رزميار رشته سخن را بدست گرفته و گفت که بنا بر پيشنهاد اکثريت قاطع هيأت اجراييه مؤقت کانديد ما برای مقام رياست شورای اروپايي در دور اول که توسط کنفرانس برای يک سال تعيين گرديد،رفيق شفيق الله توده يي است .

بعداً رفيق حبيب منگل نيز از جايش برخاسته و گفت از آنجايي که من در آن نشست بنا به مشکلاتي نتوانستم اشتراک ورزم، و چون من نيز برای اين مقام مي خواستم خود را کانديد نمايم ،از نامزدی خود منصرف شده و از کانديداتوری رفيق توده يي دفاع و پشتيباني کامل مي نمايم .در حالي که پيشنهادات اين رفقا با کف زدن های ممتد اعضای شورای اروپايي تأييد گرديد،رفيق توده يي رشته سخن را گرفته و ياددهاني کرد که با سپاس بيکران از اعتماد رفقا، بهتر است تا رفقای ديگری خود را به اين وظيفه خطير و پر مسووليت کانديد نمايند،اينجا رفقای زيادی اشتراک دارند که شايسته انتخاب اين مقام هستند.اما از اينکه هيچ رفيقي خود را کانديد نکرد،بالای پيشنهاد رفقا به رأی علني اکتفا گرديد.رفيق احسان واصل ،رفيق شفيق الله توده يي را به سمت رييس شورای اروپايي نهضت فراگير نامزد نموده و آنرا به رأی گيری گذاشت که در نتيجه به اتفاق آرأ رفيق توده يي برای مدت يک سال به صفت رييس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان انتخاب گرديد و با شور و هلهله و کف زدن ها از گزينش وی استقبال به عمل آمد.

رفيق توده ای از اعتماد بزر

 

1-   نظرسرمند رييس کميسيون

2-   داکتر رشاد آرين معاون

3-   انجنيررباني عضو

4-   عباس دهاتي عضو

5-   سهيلا زحمت عضو

6-   محمدفقير کارمند عضو

7-   همايون بسيم عضو

8-   فاضل دلزاده عضو

9-   رحيم حبيبي عضو

 

گفتني است که رفيق نظرسرمند برمبنای احکام طرزالعمل تشکيلاتي همزمان عضو هيأت اجراييه و هيأت رييسه نيز مي باشد

 

کميسيون انتخابات پس از برشماری رأی به تالار آمده و به تعداد 29 تن را که بيشترين رأی را از آن خود نموده بودند معرفي داشت که نام های شان به ترتيب الفبأ چنين است :

 

1-   آدينه سنگين           

2-   احمدشاه سرخابي

3-   احسان واصل

4-   اسد الله رهياب

5-   اسدالله کشتمند

6-   اناهيتا کارمل

7-   حبيب منگل

8-   خليل باياني

9-   داوود رزميار

10-                     داوود کرنزی

11-                     روزبه

12-                     شريف رفيق

13-                     شفيق الله توده ای

14-                     طاهرشاه پيکارگر

15-                     عارف عرفان

16-                     عبدالرزاق طلوع

17-                     فاروق پاسدار

18-                     فرين محسنيان

19-                     فضل احمدطغيان

20-                     کاوه کارمل

21-                     محمدانور ايثار

22-                     محمدعارف صخره

23-                     محمدعزيز حساس

24-                     نسرين مفيد

25-                     نصيراحمدصديقي

26-                     نفيسه انگار

27-                     نيلاب سلام

28-                     واسع کارگر

29-                     ولي محمد زيارمل

 

 

پس از آن بالای ترکيب و کميت هيأت رييسه ابراز نظر صورت گرفت و در نتيجه به اتفاق آرأ فيصله شد تا 13 تن در ترکيب آن انتخاب گردند.بعد از آن به تعداد 13 رفيق از جانب رفيق توده يي به عضويت هيأت رييسه شورای اروپايي نامزد گرديدند و بالای آنان رأی گيری صورت گرفته و به اتفاق آرأ مورد تأييد اعضای شورای اروپايي قرار گرفت که به ترتيب الفبأ عبارتند از :

 

 

1-   آدينه سنگين           

2-   احمدشاه سرخابي

3-   احسان واصل

4-   اسدالله کشتمند

5-   حبيب منگل

6-   داوود رزميار

7-   شفيق الله توده ای

8-   طاهرشاه پيکارگر

9-   فضل احمدطغيان

10-                     کاوه کارمل

11-                     محمدعارف صخره

12-                     نسرين مفيد

13-                     نصيراحمدصديقي

 

 

اعضای شورای اروپايي به هيأت رييسه صلاحيت سپرد تا کميسيون های شورا،مسوولين و اعضای آن را انتخاب نمايند .

 

در فرجام کار کنفرانس رشته سخن به رفيق نوراحمد نور يکي از پيش کسوتان نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان سپرده شد تا کار کنفرانس را ارزيابي نمايند .

رفيق نور با سخنان کوتاه ،اما نغز و پر محتوی خويش کار موفقانه کنفرانس و انتخاب ارگانهای رهبری شورا و رييس آن رفيق شفيق الله توده يي را صميمانه شادباش و تهنيت گفته و آرزوی موفقيت و پيروزی هرچه گسترده تر رفقا را در قبال مسووليت های خطيرشان نموده چنين گفتند:(( رفقای عزيز با وصف آنهمه مشکلات و دشواری های ناشي از دوری راه ،اشتراک فعالانه تان در کار کنفرانس مظهر آنست که شما با چه عشق و علاقهء فراوان نسبت به سرنوشت نهضت فراگير مي انديشيد.امروز ما گام های اساسي را در ايجاد شورای اروپايي گذاشتيم،اسناد کنفرانس بويژه بيانيه رفيق و برادر عزيز من رفيق کشتمند و گزارش اساسي به تمام سوال های مطروحه پاسخ روشن و صريح ابراز مي دارد.

رفقا ! جای نهايت خرسندی است که رفقا مي توانند ديدگاههای شانرا پيرامون مسايل سياسي امروز و فردای کشورما بيان نموده و پلوراليزم سياسي مسلط در درون نهضت فراگير را به نمايش بگذارند.

ما نه تنها اکنون ،بلکه در تمام سالهای زنده گي سياسي ما با تمام صراحت موقف سياسي خويش را بدون سازش و کُرنش پيرامون مسايل داغ روز مطرح کرده ايم و از اين پس نيز چنين خواهد بود.

ابراز نظرها در کنفرانس نمايانگر آنست که رفقا با احساس مسووليت ميهن پرستانه در پهلوی آنکه بر بهبود کيفي کار توجه مي دارند،همچنان خود شان آرزومندی آن را دارند تا عملاً در تحقق آن سهم بگيرند که اين خود مايه مسرت و اميدواری است .

نهضت فراگير به امر ائتلاف ها،ايجاد جبهه ها و کار برای وحدت بدون خود محوری از هيچ تلاشي دريغ نخواهد کرد،زيرا حق بزرگ وطن و مردم رنجديده آن بالای ما است، و ما بايد نقش برجستهء در راه رسيدن به صلح سراسری و رفاه همگاني داشته باشيم و در اين راه دست محبت و وحدت را به همه نيروهای وطنپرست دراز نماييم .

امروز شما رفيق توده يي را به صفت رييس شورای اروپايي انتخاب کرديد،واقعاً اين انتخاب عالي است،به ياد دارم که او پس از آنکه بخاطر عضويت اش در حزب از تحصيل بازماند به دفتر پرچم آمد و حزب برايش وظيفه سپرد تا به ولايت بغلان رفته و در بين دهقانان به کار سياسي پرداخته و چون کارمند حرفوی حزب در ايجاد شوراهای دهقاني و از آن طريق به جلب و جذب بپردازد.او با يک معاش ناچيز900 روپيه و کلبه فقيرانه دستور حزب را پذيرفت و با کار خسته گي ناپذيرجمال ها را به حزب جذب نمود که حماسه آفريدند.وی در سالهای حاکميت چون منشي کميته ولايتي و والي از تجارب غني سياسي- دولتي بهره گرفت و در دفاع از جلال آباد مفتخر به دريافت نشان از جانب رفيقشهيد نجيب الله گرديد. او با رفيق کارمل عزيز در روزهای بد باقي ماند و زنده ياد کارمل را تا حضيره همراهی کرد. با رفيق بريالي شادروان تا آخرين لحظات عمرش باقي ماند و از رهنمودهای ارزشمند آنان درغنامندی تجارب سياسي خود افزود.اکنون نيز در فضای ديگر برای تقويه صفوف نهضت فراگير با استفاده از همان درسها،برای کار به خاطر وحدت در ميان احزاب،سازمانها و افراد مستقل سياسي به دور يک آرمان مقدس تلاش خواهد کرد.

رفقا با آنکه خوشبختانه بدنه اساسي نهضت ما در داخل وطن بوده و ما برای تحقق همه خواست ها و مطالبات آنها تلاش به خرج مي دهيم،مگر اينرا نيز نيکو مي شماريم تا به رفقای ما در داخل کشور از هيچ نوع کمک مادی و معنوی دريغ نورزيم.

نکته اساسي رشد کمي و کيفي نهضت فراگير است،ما بايد در برآورده شدن اين مأمول همه تلاش های لازم را به کار بسته و خوب ترين نماينده گان قشرهای مختلف جامعه ما را با خود داشته باشيم .

رفقای عزيز! در فرجام مي خواهم بگويم که من بمثابه سرباز آرمان های نارسيده به اهداف مقدس ما بوده و همواره در خدمت تحقق اهداف والای نهضت فراگير چون سپاهي آماده خواهم بود.))

سخنان رفيق نور که چندين بار با کف زدن های نماينده گان کنفرانس قطع گرديد، به اميد پيروزيهای هرچه بيشتر رفقا در همه عرصه های زنده گي اعم از سياسي و خانواده گي پايان يافت  .

کار کنفرانس در اوج احساسات رفيقانه با شعار های زنده باد افغانستان،زنده باد نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان،به پيش در راه تطبيق مصوبات کنفرانس شورای اروپايي حوالي 12 شب پايان يافت .

***

در فرجام همه رفقا ختم موفقانه کار کنفرانس را به يکديگر مبارک باد گفته و از خردجمعي مسلط در فضای کنفرانس تقدير به عمل آورده و تا ديدار بعدی با هم وداع نمودند.

 

 

 

 

 


July 2nd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها